torsdag 1 maj 2008

vilket helvete vattenkoppor kan leda till !

ja, nu vet jag inte hur många dagar sen det va jag skrev sist, men det är säkert ett par. felicia hade ju som sagt va vattenkoppor förra veckan... och dom gick över i slutet av veckan. febern la sig ju efter en två dagar, men så i helgen kom febern tillbaka och hon blev yr.. när hon kom hem från sin pappa så kräktes hon, och det hade hon även gjort lördag kväll. jag blev orolig, inte normalt att et barn går runt och är yr... så jag ringde sjukvårdupplysningen i söndags och det va väl då jag skrev sist. i måndags skulle jag kontakta vårdcentralen och det gjorde jag direkt på morgonen, men felicia va extremt svårväckt, vaknade klockan nio efter att jag försökt vecka henne över en halvtimma, mycket ololigt, vårdcentralen lät oss komma halv två. till en faktiskt jätte bra läkare. hon undersökte massa på ballans och reaktion och reflexer och allt, tog blodprover och så, men hittade inget som hon kunde ställa en diagnos på. så hon valde att ringa till läkaren på barnjouren i norrköping. och dom ville att vi skulle komma med en gång. så då bar det av dit... där träffade vi en barnläkare som sa att hon trodde det va virus på ballans nerven, och vi nöjde oss med det just då. och åkte hem, på kvällen så blev hon mer yr och kräktes igen, men jag tänkte att det kanske hörde till. tisdag samma sak inget förbättring och då satte jag mig vid datan och läste om alla yrselsymtom och vattenkoppor och alla följdsjukdomar och allt. mina misstankar lutade mer och mer i mot hjärninflammation, så onsdag morgon så ringde jag in till sjukhuset igen, och bad dom kolla ordentligt en gång till.då fick vi träffa doktor isak och han undersökte jätte noga, han gick upp och pratade med neurologen som tillsammans ställde diagnosen hjärninflammation. en lindrig inflammation som tur är och hon är redan på bättringsvägen.
nu känns det i alla fall skönt att kunna luta sig mot en diagnos, den kommer att läka ut av sig själv och hon kommer att va trött och lite yr i en till tre veckor, och får inte anstränga sig de kommande 3 veckorna.

jag bröt som sagt ihop i tisdags kväll. och de senaste dagarna har väl sömnen och avslappning inte direkt varit vad man prioreterat. men nu känns det lite mer somom man kan börja slappna av. men jag kan inte lämna henne ensam för hon slår sig och ramlar lite nu och då ! får se om det blir skola eller ej på måndag!


jag står just nu stilla i vikt, och det beror nog på allt som händer ! men jag väger ju i alla fall 85 kg ! inte så många kilon kvar nu!!!

jag skriver mer senare!
puss!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men jösses vännen, vilket helskotta att läkare inte kan ställa rätt diagnos direkt.
Tänker på er massor och skönt att hon är på bättringsvägen. Ring om du vill och orkar, förstår att det är jobbigt.
Kraam på er alla

Malin sa...

Hej!
Jag har tänkt så mkt på er! Hoppas verkligen att Felica blir bättre snart! Men som du skrev så är det ju ändo skönt att veta vad det är för nåt.
Nu ska jag straxt åka till jobbet...första dagen!
Vi hörs av Kramar Malin