måndag 22 juni 2009

ja... jag funderar lite...
mina tankar började faktiskt för flera år sen på detta.
men sen kommer det ju och går och är aktuellt då och då!
nu känner jag att jag börjat tänka på det mer och mer.
vi har ju en 16 åring här hemma.
hon sitter väldigt mycket på internet eftersom hon har egen data.
hon har också egen digitalkamera och allt.
hon sitter strre delen av dygnet framför datan och grejjar med bilder och chattar.
eller jag tror att hon chattar i alla fall.
jag funderar över, ska man kolla upp vad hon gör på internet. eller ska man inte !
nu är ju vår 16 åring väldigt lugn. har aldrig druckit alkohol eller rökt eller tagit droger.
men det garanterar ju inte att hon inte skulle kunna bli lurad av folk på nätet.
snarare tvärtom kan jag känna.
hon har levt skyddat och vet inte hur verkligeheten ser ut.
ska man kolla upp vilka sidor hon är på vilka hon chattar med och på vilket sett !
och vad för slags bilder hon skcikar till folk.
jag menar sånt är ju också farligt !

felicia och ellen har inte än fått fri tillgång till data.
och jag vet inte när man ska låta dom få det heller.
dom ska ha varsin hotmaill adress men det är enbart för att kunna registrera sig på olika spelsidor.
inte för att chatta med folk eller så.
och deras hotmail adresser ska vi ha fri acess till i ett par år framåt.
jag vill inte att dom luras till att träffa någon snuskgubbe som utger sig för att vara en tonårs kille.
det har ju hänt sånt.... fy !!!

nej jag undrar...
har vi som föräldrar rättighet eller har vi skyldighet att kolla upp vad våra barn gör online.
det kan ju i och för sig jämnföras med vad dom gör på stan.
till exempel här på byn är det ju många barn som "hänger" vid birgersson. en del är några år yngre än felicia och ellen och en del är åren över dom.
jag vill inte att mina barn ska "hänga" där. på grund av alla äldre barn och alkoholister och invadrare som är där också !
jag har ingen möjlighet att kolla upp vilka som pratar med mina barn eller något.
visserligen kna jag ju åka förbi och kolla. men vad är oddsen att allt är som det "brukar" om en förälder åker förbi?
nej.... jag är kanske överbeskyddande och vill ha lite kontroll på dom.
men det är trots allt mina barn jag ska ge dom den trygghet och det liv dom är värda att få.
jag ska ge dom möjligheten till ett långt liv...
inte att dom blir sexuellt utnyttjade eller mördae... tycker det händer både nu och då nu för tiden !
nej jag tänker nog fortsätta vara en höns mamma.
jag tänker visa dom att om dom ramlar så står jag bakom för att ta i mot dom !
inget ska få hända dom !


men återigen... tillbaka till datan !
har jag som förälder rätt att kolla upp vad barnet gör där !
är det min rättighet eller min skyldighet ?

nu ska jag inte skriva mera...
jo kanske ikväll....
men nu sk ajag avsluta och göra något annat !!!

puss och kram på er !

Inga kommentarer: