torsdag 3 juni 2010

över ett dygn sen sist !

jag trodde aldrig att jag skulle amma mina barn tills dom va över året. för det har jag alltid sagt att jag inte ska !
men det är lätt att säga en sak och svårare att genomföra det många gånger.
så Leo har blivit ammad fram tills igår morse.
jag ammade sista gången när han skulle sova middag.
kanske va de på eftermiddagen vid tre. de va sista gången.
så igår kväll och idag har han fått välling.
igår kväll va han ganska arg på mig över det. han höll på ca en halv timma och va ilsken. men sen somnade han med flaskan i handen !
sen förmiddags luren idag gick jag till rondellen och vände så då somnade han i vagnen och eftermiddags blundern fick han hålla på och böka i sängen jag låg bredvid tills han somnade och det gjorde han efter ca en halv timma.
nu ikväll fick han välling och mys. och det tog knappt tjugo minuter så sov han !
men han ville ge mig ca tusen pussar först.
han har vaknat en gång sen dess och ville bara känna att jag va där så somnade han om igen . det känns så skönt. så om det går så här smidigt att avvänja honom från tutte så är jag lycklig. vi får väl se hur tredje kvällen blir i morgon !

så det kommer väl att bli knappt tre månaders uppehåll sen kommer nästa bebis och vill ha tutte. så då är det väl bara att amma igen...
men inte lika länge hoppas jag.
fördelen med att jag ammat så länge har ju gett Leo enorm trygghet plus att han har endast varit sjuk en gång ordentligt sen han föddes och bara haft feber två gånger ena gången va han sjuk och andra gånger va de vaccinationen !
så på grund av det är det ju värt att amma länge !
men nu har Leo i alla fall slutat så jag har gett honom så mycket jag kunnat !
nu får det bli vanlig mat och välling.


snart är det även dags för mig att krypa ner klockan är ju nästan tolv.
ganska trött efter allt jag grejjat med idag !
började morgonen med damsuga och torka golv och plocka i ordning. sen vek jag tre maskiner tvätt, lekte med leo, och bakade sockerkaka och fixade in disk i skåpen och disk i maskinen , sen gick leo och jag och svea ut och gick så att Leo fick somna i vagnen. så fick han sova ute.
då passade jag på att börja plantera om i urnorna där ute.
så jag har planterat klart i två av dom och lagt i ny jord i den stora. så den ska jag plantera i i morgon ! jag ska sätta en massa blommor för dagen som ska få klättra som en kub upp för . tror det kan bli ganska fint när dom blommar sen.det blir ju ljusblå blommor på den och fördelen är att dom kommer tillbaka varje år sen !
i morgon tänkte jag försöka fixa till diket också. om jag hinner med det !
hoppas att jag ska kunna gå en promenad i morgon med så Leo kan sova ute.
det är ju alltid nyttigt att sova ute !



nej nu mina vänner ska jag nog krypa ner.
så det blir ett par timmars sömn innan jag ska upp med tjejerna.
dom ska ju till skolan !
i morgon ska dom städa sina klassrum . sen är det ingen mer dag i skolan kvar. för på måndag ska dom till söderköping med klassen och äta glass och gå upp på ramunder berget och mysa.
sen på tisdagen ska dom på vandring till en sjö. och mysa hela skolan. då blir det korvgrillning och bus och eventuellt bad.
sen på onsdagen är det avslutning i kyrkan !
mysigt !
så på onsdag kommer hasse och mamma och tittar på skolavslutningen och efter det tänkte jag bjuda på jordgubbs paj och vaniljsås i trädgården !
och på torsdag har michelle avslutning i skolan ! så då ska vi dit och titta !
sen är det sommarlov . jag hoppas verkligen att vi kan göra någon liten resa under sommaren trots min mage och trots bristen på pengar !


nej... nu får jag sluta skriva....

god natt på er !

kraaaam !

Inga kommentarer: