söndag 19 oktober 2008

söndagen ! det blev att stanna hemma.. men skönt ändå !

ja, det blev att stanna hemma idag. skulle ha åkt till min mamma med barnen, men i stället så stannade vi hemma. jag vaknade sent. tog visst sov morgon efter alla mina kiss pauser i natt så orkade jag inte gå upp klockan halv åtta även om jag var uppe och kissade då... men jag kröp ner igen och mös och somnade om ! så klockan tio vaknade jag och var hungrig som en varg. och det är ju klart jag som är van vid mina rutiner sen operation blir jätte hungrig och konstig om jag bryter dessa rutiner.
sex mål mat om dagen och frukosten ska vara någon gång mellan sju och åtta och sen ska resten av målen rulla på med ca två tre timmar i mellan. så mår jag bäst och min ämnesomsättning också tror jag.

så idag skulle vi ha åkt till mamma och grattat henne en extra gång, men eftersom jag vaknade sent och blev illamående efter frukosten så var de ingen mening med. så vi stannade hemma och dessutom så skulle mamma på bio på kvällen.
så jag lagade mat och städade nedervåningen och fixade till och såg förlossningskliniken på tv så klockan bara rann i väg som vanligt.
efter förlossnings kliniken så kom jag på att vi behövde ta in ved och att barnen inte varit ute på hela dagen så jag bad dom hjälpa mig med veden. jag tänkte att dom skulle få varsin marknadspeng som tack för hjälpen sen när det är marknad i viken på onsdag.
så dom hjälpte mig exakt en timma innan bollis började. jag höll på en halv timma extra så jag klöv klart allt som vi tagit in. känns skönt att ha gjort lite kroppsarbete. och dessutom så måste vi ju få in det så snart som möjligt. för det är ju en hel del som ska bli klart här hemma innan bebbeli kommer. så lite ved varje dag eller ett par dagar varje vecka så är vi nog snart klara. barnen är duktiga som vill hjälpa till och som gör det ! annars skulle jag aldrig få någe gjort med veden. petri jobbar ju med sin maskin eller på jobbet så han har ju en hel del att göra han också.
bara synd att vi inte kunde ta ner loftsängen så snart som möjligt så att jag kan sätta fart här. det skulle vara toppen. vi får se om jag kan övertala honom att vi gör det i veckan. annars ska jag tömma små tjejernas rum och måla det till helgen tänkte jag ! eftersom petri jobbar fredag halv natt så skulle jag kunna måla då tänkte jag ! det tar ju inte så lång tid att måla eftersom det är målat ganska nyligen och därför behövs det inte någon direkt för arbete. så skönt......

i morgon ska jag i alla fall på ett års kontroll på kirurgen så jag va och lämnade blodprov till det förra veckan. så jag hoppas att dom har fått reslutaten på dom.
jag tror visserligen att allt är bra, för jag mår rätt så bra. det är väl inget speciellt mer än min trötthet som jag varit bekymrad över under graviditeten, och urinvägsinfektionen. men den har ju inte kirurgen med att göra.
tyvär så ska jag inte träffa min riktiga kirurg i morgon. men jag ska träffa dietisten och sköterskan och en annan doktor som heter shabo. han är också super trevlig och duktig. min kirurg har väl massor att göra. och det är bra att han får arbeta med det han ska. han ska ju skära i folk ju ! fniss.
mig är han ju klar med på den punkten, så vida det inte blir han som gör hudplastiken sen. om ett år när jag har gått ner allt jag ska.
för efter sommaren tänkte jag att jag ska vara nere på i alla fall 70 kg. det tror jag är ett bra mål. nu väger jag 93, jag har gått upp 10 kilo under hela graviditeten, och det tycker både min barnmorska och min dietist är kanon ! jag tycker väl att det är bra om det är bra för bebisen.men jag vill helst rasa typ 20 kilo direkt efter förlossningen sen. ska gå en massa prommenader och amma en massa så försvinner nog de få kilona jag har kvar att gå ner.
det känns som få nu när man redan har genomgått en resa på 55 kilo. jag ska klara mig ner under 70 också. det är ett löfte.,...

nej nu mina vänner, ska jag ta mina sammandragningar som jag sitter med, och så ska jag lägga mig för att se till att dom går över inför morgon dagen.
bebisen ska ju stanna ett tag till där inne. så det är bäst att ta de lite lugnt i alla fall....

men jag skriver i morgon och berättar om mitt besök hos kirurgen. så får vi se hur det gick.

sov gott
puss och kram !

1 kommentar:

caltsu sa...

Hej Elin!Jag är Carita,Petris syster,fick höra av Riitta igår att du skriver sån här blogg,så jag har suttit från igår kväll och den här morgonen o läst allt,jättefint skrivet on erat liv.Jag skriver till dig nu för att Petri är så dålig på att hålla kontakt,han brukar inte svara på sms o så,så att jag vet knappt nånting om erat liv.Fick höra om att ni ska få bebis då när han kom hit till Finland,när Miika gjort sig illa.Tycker det är så synd att inte ha mer kontakt,så därför skriver jag till dig istället,om vi kan hålla kontakt lite mer,om du vill o orkar?Vi har ju inte träffats mer ån en gång då lite snabbt hemma hos pappa o riitta då ni var här i finland.Du får förlåta mig om jag skriver helt fel,har glömt så mycket svenska,så det kan va massor felstavningar osv,men försök o fårstå nåt jag skriver iallafall.Det skulle va så skönt o hålla kontakt o veta lite om hur ni har det där,för det är ju så lite vi träffas,synd tycker jag.Vad kul det va o se kort på Ellen,va stor hon har blivit och att Michelle redan är så stor att hon tittar på gymnasium,inte klokt hur fårt tiden går,själv blir man inte äldre ändå,haha.Du får hälsa o ge pussar o kramar till alla fina flickor från faster Carita,längtar jätte mycket efter dom.Vad kul att ni ska få bebis,skulle SÅÅÅ gärna få va närmare er så att jag skulle kunna komma o kramas o pussas med en liten söt bebis,det är så länge sen man har fått ha en bebis i famnen.Hoppas att du mår bra och allt går bra den sista tiden.Hälsa tjejerna och min kära bror och må så bra o ta det lugnt du.Kram Carita