tisdag 11 november 2008

tillväxtultraljud....

ja.... idag har vi varit på tillväxtultraljud för att kolla
om våran lilla bebis växer som den ska och mår bra därinne.
allt såg jätte fint ut, bra med fostervatten. och h*n låg med huvudet neråt men va inte helt fixerad som min barnmorska trodde. utan hade ganska gott om plats att gno runt på med huvudet.
vi fick en bild på ansiktet med en hand på ena kinden.... syndes mindre än sist, men va ganska bra i alla fall. kul att se. h*n har vuxit en hel del sen sist. fniss!
förra gången fick hela bebisen plats på skärmen nu fick bara huvudet plats. ganska häftigt. vikten va ca 1600 gram. och längden gick inte riktigt att fastställa eftersom dom ligger väldigt böjda sa doktorn.

vi fick se lilla hjärtat slå jätte fint, och bebisen va kissnödig så vi såg blåsan och njurarna jätte tydligt.
när barnmorskan skulle mäta lårbenet fick hon sig en ordentlig spark på ultraljuds grejan. kändes ordentligt, så bebisen tyckte nog inte att hon skulle hålla på just där.
efter hon hade tagit alla mått och kollat alla värden och fostervatten och allt så räknade hon ut allt...
så det visade sig att våran lilla krabat ligger i underkanten på tllväxtskalan, så vi måste komma tillbaka om två veckor för att se om den följer sin kurva eller om h*n går neråt.... om det inte visar sig att den följer kurvan eller ökar så måste dom kolla upp orsak och kolla vad dom ska göra åt det...
i värsta fall fick det bli tidigare förlossning sa hon. och det hoppas jag ju inte på eftersom det alltid är bättre att gå tiden ut så dom får chansen att växa till sig lite extra. med felicia gick jag ju över tiden med två veckor och hon vägde 4130 gram när hon kom ut och va 54 cm lång, så hon va stor redan då...

lite orolig blev jag för vår bebis. dels att behöva föda tidigare och dels för att den inte får den näring den ska ha, känndes inget bra. så jag hoppas att den växer på som den ska till den 25 då vi ska dit igen. längtar dit så jag kanske kan slappna av igen !
det va härligt att se den lilla där inne idag. petri tyckte också att det va mysigt, även om han tyckte det va svårt att se vad de olika sakerna va ! men det va svårare denna gången, eftersom bebisen va så stor i jämnförelse med förra gången !
det va skönt att petri va med och stöttade och frågade frågor...

i övrigt idag så har vi hållt på lite här hemma.
jag har bytt skrivbord och i stället tagit
michelles gamla, vilket alla mina saker knappt
fick plats i, men det är bra då kan man passa på och rensa!
och det har jag gjort massor. mer än alla andra i familjen. petri är en samlare och sparar på allt så det är ett under att vi inte drunknar i saker. men vi rensar det mesta i alla fall.

vårt sovrum ska förhoppningsvis bli färdigt snart också...
jag vill ha upp två hyllor och fotona på barnen... sen vill jag egentligen ha en sänghimmel. jag tycker det är mysigt, men vi får väl se om det blir så....

i morgon är det onsdag och vi får väl se vad den dagen för med sig. vad jag vet just nu så är det inget jag ska göra...
men det kan ju ändras snabbt, man vet ju aldrig.
kanske hinner jag sätta upp hyllorna i sovrummet och plocka i ordning på en sminkbyrå till ellen. och kanske till och med städa lite på nedervåningen.
i morgon ska petri börja jobba igen, nu är lediga veckan slut.så trist, känns alltid tråkigt dom dagarna han jobbar.
men vi tjejer får väl klara oss själva i tre dagar. hinner kanske fixa en hel del under tiden också.

nu ska jag nog sova lite, för jag är jätte trött av allt idag.
känns som om jag behöver räta ut ryggen och slappa lite om inte annat. ryggen värker i kväll...
just nu är det full fart i magen... jätte pigg liten krabat
där inne! fniss....


jag skriver mer i morgon och kan förhoppningsvis komma
ut med lite bilder då också. dels ultraljudet och dels huset. kanske en magbild också...

puss
och
kram
och
sov
gott!

Inga kommentarer: