tisdag 4 november 2008

senaste nytt om älgskytten !

detta är det senaste som står om älgskjutningen i gusum.
hur de valt den mest inkompitenta människan till skadedjursskytt
genom tiderna till att skjuta dessa vackra djur.
men inte nog med detta. han sköt rakt in i ett hus. och inte nog med det
huset som är beskjutet ligger bara ett par meter från skola och dagis där det leker
barn oavsett helg eller vardag. där det går en massa människor på prommenader
där det åker mopeder och cyklar och allt?
vad hade kunnat inträffa, vem kunde ha förlorat sitt barn, sin man, sin pappa eller mamma, sin hund. vem som helst kunde ha blivit träffad....
detta är så hemskt att höra att det kan inträffa!

jag föreslår att ni går in och läser på www.nt.se och ger er in i debatten om detta för att visa att detta inte är rätt.
det borde också skrivas en protest lista, så man agerar i mot att polisen och kommunen och den ansvarige skadedjursskytten. så att alla dessa får sitt straff. lida.... lika mycke som älgarna och alla andra djur den skytt plågat till döds...

jag är arg och leden som ni kanske märker.
jag skriver mer om detta sen !

kram !



Gevärskula slog in i sovrummet

Gusum


- Det råder inget tvivel. Det är en av skadedjurskyttens gevärskulor, som har gått genom min sons sovrumsfönster och som senare hittades vid hans säng. Allt annat vore ett högst egendomligt sammanträffande, säger Madelene Koistinen i Gusum.
Hon är skakad, men behärskad, och vågar knappast tänka på vad som, kunde ha hänt om hennes 13-årige son Michael hade suttit vid sin dator i söndags eftermiddag.


- Han kunde ha blivit träffad, vilket minst sagt hade utmynnat i en tragedi. Även flera av hans kompisar brukar vistas i rummet, när de spelar på datorn.


Söndagens jakt i centrala Gusum, då en av kommunens skadedjursskyttar skulle avliva två älgkalvar, berättade NT om i gårdagens tidning. Men jakten blev betydligt mer dramatisk, än vad som tidigare har varit känt. En kula har nämligen hittats i sovrummet.


Det kan vara en av skadedjursskyttens kulor, som har gått genom fönstret. Men det ska understrykas att några avgörande bevis föreligger inte i nuvarande skede. Utredning pågår.


Ett är dock klart att familjen Koistinens fastighet gränsar till det aktuella jaktområdet, där man under tiden, som jakten pågick, städade i trädgården. Sonen var dock inte hemma.


- Jag och min man städade både bak- och framsidan av huset, bland annat med hjälp av en dånande lövblås. Så vi kunde inte uppfatta jakten. Samtidigt som vi städade måste kulan ha slagit in genom fönstret, säger Madelene Koistinen.


Men händelsen upptäcktes först vid sjutiden under söndagskvällen, när hon hade kommit hem efter att ha hämtat sin son vid tåget i Norrköping. När de kom in i sonens rum låg det glassplitter både på på golvet och i sängen. Dessutom var rummet betydligt kallare än vanligt.


- Vi upptäckte hålet i fönstret. Dessutom var persiennen skadad. Jag trodde först att någon hade kastat en sten genom rutan. Jag blev skärrad och ringde min man, som hade åkt iväg till jobbet under kvällen. Dessutom gjorde jag en polisanmälan, berättar Madelene Koistinen och fortsätter:


- När min man kommer hem säger han att det där hålet kommer från en kula. Därför gjorde vi ytterligare en polisanmälan idag (läs: igår) .


När Valdemarsvikspolisen kom till huset igår, strax efter lunchtid, hittas en kula intill sängen i rummet.


Bo Köpberg, närpolischef i Valdemarsvik, berättar att man nu ska genomföra en teknisk undersökning.


Då handlar det förstås om att provskjuta vapnet?


- Jag vill inte uttala mig, i nuvarande läge, eftersom jag ännu inte har blivit fullt informerad av mina kollegor.


Vad kan en sådan här händelse rubriceras som?


- Det kan falla under allmänfarlig vårdslöshet, svarar Bo Köpberg.


Skadedjursskyttens uppgift var att avliva två älgkalvar. Men insatsen ledde till att kalvarna skadesköts. De kunde dock avlivas senare.


- Vad jag reagerar mot är skyttens uppgifter om att han inte har missat. Det har han visst gjort. I annat fall hade vi inte fått in en kula i min sons sovrum, säger Madelene Koistinen, som blivit lovad nya fönsterglas av kommunen.


- Ett vänligt bemötande av kommunchefen är glädjande i den här, minst sagt, dramatiska situationen.

Inga kommentarer: