söndag 2 november 2008

mina älskade älgar !





nu har någon idiot gjort det jag va rädd för att någon idiot skulle göra. fy fan för valdemarsviks kommuns skadeskytt och fy fan för valdemarsviks polis kår, jävla inkompitenta idioter som kan fatta såna beslut som dom inte förstår något av ! ett skott i pannbenet var på dom som gjorde detta.... hur kan man skjuta två små älgar som inte gjort en fluga för när!!

jag skriver mer om detta sen !

Älgar skadesköts av kommunens jägare

Gusum

Måste man avlossa fem skott för att fälla två, mer eller mindre, tama älgkalvar? Den frågan ställer några fastighetsägare i Gusum, efter att en av Valdemarsviks skadedjursskyttar har varit på besök.

Det var i går, strax efter lunchtid, som kommunens skadedjursskytt, Jarl Karlsson, kom till bruksorten för att fälla två årskalvar, som under lång tid har "härjat" i flera av ortens bostadsområden, både till förtret och i viss mån glädje för ortsborna.

En kalv sköts till döds. Den andra blev skadeskjuten.

Och ett flera ortsbor reagerade på det inträffade.

- När jag stod i källaren hörde jag att det smällde. Förstod, efter ett tag, att det var någon som sköt. Jag sprang upp i lägenheten och fick se en älgkalv komma springande på granntomten med blödande mule. Därefter såg jag hur skadedjursskytten dök upp och gav kalven det dödande skottet. Jag är inte jägare själv, men jag tycker det här var väldigt olustigt och dåligt skött, säger Bengt Eckard.

Den andra kalven blev, som tidigare nämnts, skadeskjuten. Vid halvtretiden, i går eftermiddag, sattes en eftersökshund in för att leta. Efter någon timme hittades djuret i ett bostadsområde och dödades.

"Sköts på min tomt"
Bo Tinglöf, granne till Bengt Eckard, skakar på huvudet och visar tydligt vad han tycker om det inträffade.

- När jag kom hem låg det en död älgkalv på tomten. Jag undrade vad som hade hänt. När jag sedan fick mig berättad hur det hade gått till, ja, då blev jag både arg och ledsen. Kalven hade skjutits här på min tomt. Du ser blodet, där borta, säger Bo Tinglöf och pekar.

Tätbebyggt område
Bengt Eckard berättar och han är mycket kritisk till händelsen, utifrån det faktum att det sköts så många kulor i ett tätbebyggt område.

- Skytten måste ha missat flera gånger. Frågan är om man inte borde vara oerhört försiktig med tanke på, bland annat rikoschetter. Enligt min uppfattning kan det inte ha inte vara något större problem att avliva kalvarna. Anmärkningsvärt är också att en skadedjursskytt skadeskjuter en älgkalv när det går att komma den så nära. Man kunde komma endast några meter ifrån dem.

De båda älgkalvarna blev moderlösa i somras, efter att kon hade fastnat i ett staket och dött. Sedan dessa har de drivit omkring och blivit ortens nästintill inviterade gäster. För somliga har de skapat ren rädsla. För andra lite skräckblandad förtjusning. För en del har det varit intressant och pittoreskt.

- Faktum är att jag har matat dem. Vid flera tillfällen har de kommit hit och ätit, säger Bo Tinglöf och pekar på gräsmattan.


jag återkommer mer om detta sen !


Inga kommentarer: